Charles Explorer logo
🇨🇿

Personifikace a celebritizace politiky : Paradox dostupnosti informací

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2012

Abstrakt

Podmínkou politické participace ve společnosti s vysokou sociální dynamikou je redukce komplexity neustále se měnící politické scény prostřednictvím koherentního mediálního zprostředkování politiky. Jedním z typů tohoto zprostředkování je personalizace a na ni navazující celebritizace politiky.

V jejich rámci vyplývá princip demokratické reprezentace z osobnostních a rodinných konstelací jednotlivých politiků. Velká vyprávění politických historií, která jsou přímo vztažena k ideologii reprezentativní demokracie, s politiky vztahujícími se k záležitostem veřejného zájmu, jsou vytlačovány srozumitelnějšími a v důsledku uvěřitelnějšími malými vyprávěními, v kterých politici, včetně jejich blízkých, jsou zobrazováni jako lidské bytosti, které ve světe politiky dělají svá osobní rozhodnutí.

Politika není zobrazována jako prostor souboje politických ideologií, ale prostor prosazování soukromých kariér politiků. Dostupnost informací o mechanismech politického rozhodování, osobních motivacích politiků, jejich osobnostech a soukromém životě má za následek další oslabení důvěry v politiky a politiku jako takovou.

Politika je zbavována mýtu o hledání dobrého řešení veřejných záležitostí a představována jako prostor prosazování osobních zájmů jednotlivých politiků. V pseudo-intimním mediálním vztahu mezi veřejností a politiky ztrácejí atribut výjimečných lidí, který je kvalifikoval řešit veřejné záležitosti a v pohledu veřejnosti ztrácí oprávnění reprezentace.