Charles Explorer logo
🇨🇿

Zákon o hospodářské reklamě (1933) : Příspěvek k utváření konceptu reklamy v Třetí říši

Publikace na Filozofická fakulta |
2011

Abstrakt

Studie analyzuje vývoj hospodářské reklamy v období Třetí říše, přičemž její jádro tvoří vznik Zákona o hospodářské reklamě (Gesetz über Wirtschaftswerbung) z roku 1933. Článek zkoumá pozadí a vývoj jednotlivých legislativních návrhů až po konečné znění. Zákon představoval v Německu do té doby nevídanou regulaci reklamní oblasti, která se dostala pod jednotný dohled Rady pro německou hospodářskou reklamu (Werberat der deutschen Wirtschaft).

Tato veřejnoprávní korporace, jež podléhala ministrovi pro lidovou osvětu a propagandu (ten měl dohled nad ní vykonávat ve shodě s dalšími ministry odpovědnými za hospodářskou politiku), udílela povolení k provozování reklamy, tj. v podstatě mohla z této oblasti vyloučit "nežádoucí skupiny". Mezi další trendy, které se v nacistickém období projevily, patřila například snaha státu ovlivňovat prostřednictvím reklamy spotřebu.

Na jednu stranu docházelo k prolínání reklamy a propagandy, na druhou stranu si stát vymezoval oblasti, z nichž reklamu vyloučil: došlo tak k zákazu používání určitých nacistických symbolů v reklamě nebo k jejímu vyloučení z rozhlasu.