Příspěvek umožňuje čtenářům nahlédnout do současného postavení vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a jejího vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, který má komplexní charakter v rámci výchovně vzdělávacího procesu na 1. stupni základní školy. Autorka se prostřednictvím vlastní sondáže ve své kmenové třídě zam ěřila na percepci tvorby Václava Čtvrtka žáky 1. stupně základní školy.
Nabízí předání základních informací týkajících se pojetí výuky v rámci požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a nastiňuje prvky pedagogického kontrsuktivismu. Vychází z údajů vyplývajících ze sondáže, která byla realizována za pomoci žáků 3.ročníku, ze zkušeností z vlastní praxe a dále pak z aktivit, metod práce a námětů, které lze uplatňovat při evoluci komunikačních činností ve vzdělávání a výchově žáků na 1. stupni základní školy.