Charles Explorer logo
🇨🇿

Vizualita v mediální komunikaci: témata, přístupy a souvislosti

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2013

Abstrakt

Text shrnuje témata spojená s vizualitou v komunikaci, tak jak je prezentuje aktuální odborný tisk. Stručně zmiňuje témata a souvislosti, které současnému stavu předcházely, a které vymezily oblast označovanou spojením vizuální studia, pod kterou jsou v současnosti otázky týkající se vizuálních prostředků, sdělení a interpretací obvykle řazeny.

Texty z počátku 21. století usilují o vyjasnění a definování oblasti vizuálních studií, kontextu vizuality v komunikaci a mediálních studiích, jejich postavení v rámci humanitních věd i kultury jako takové. Období poloviny první dekády 21. století posouvá témata ke konkrétnějším problémům vizuality (konvergence vizuality různých typů médií, různé významy obrazových sdělení, design a vzorce zobrazování apod.), nejnovější texty se znovu soustředí na širší kontext možností vizuality a jejího významu pro formování společnosti (zejména na vizuální prostředky vytváření identity, vizuální hyperrealitu, stereotypy v zobrazování, manipulace vizuálními prostředky apod.).

Jejich výčtem a srovnáním, nastíněním souvislostí, které zmiňují, a stručnou rekapitulací proměny témat s vizualitou spojených, má být upřesněn rámec spojený s obrazy, virtuální sférou, výtvarnými prostředky, vizuálními sděleními a interpretací vizuálních prvků, tedy rámec přisouzený vizuálním studím, která v českém prostředí stále hledají a zdůvodňují své pole působnosti.