Charles Explorer logo
🇨🇿

Čtenářsky pojatá literární výchova a její klíčové kategorie.

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Literární výchova si dodnes nevydobyla status estetického vzdělávacího předmětu, ačkoli se odborné diskuse na toto téma intenzivně vedou již desítky let. Přestože je princip oboru postaven na čtení literárních textů, které nelze nahradit synopsí, parafrází díla, odkazy na dílo, údaji o díle nebo autorovi, pojetí vzdělávacího předmětu zůstává naukové.

Ani didaktika literární výchovy není uznána jako didaktika estetického vzdělávacího předmětu. Má proto etablované především literárněvědné pojmosloví, avšak klíčové kategorie ve vztahu ke svému skutečnému předmětu zkoumání, tj. aktu čtení a tvořivé expresivitě, nemá ustálené, nebo je zcela postrádá.

Formulace klíčových kategorií je přitom nezbytná pro kvalitu teorií v oboru i zakotvení oboru v praxi a jeho další vývoj.