Charles Explorer logo
🇨🇿

Závislost známky na motorické výkonnosti u žáků 2. stupně základních škol v okrese Ústí nad Labem a jejich vztah ke školní tělesné výchově

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2012

Abstrakt

Současné výzkumy poukazují na fakt, že děti věnují pohybovým aktivitám stále méně času. Mnoho šetření prokázalo souvislost mezi nízkou výkonností a zdatností dětí a jejich objemem volnočasových aktivit.

Učitelé tělesné výchovy se často v hodinách tělesné výchovy setkávají s nezájmem žáků o tento předmět. Nabízí se tedy otázka, jaké faktory se podílí na celkovém hodnocení v tělesné výchově u žáků 2. stupně základních škol? Příspěvek zjišťuje, zda mají vybrané faktory vliv na celkové hodnocení z tělesné výchovy a jaké další vazby mezi vybranými faktory existují.

Výsledky prokázaly rozdíly v celkové sumě bodů za výkony v motorických testech mezi žáky hodnocenými známkou 1 a 2. Žáci hodnoceni známkou 1 dosahují výrazně vyšších bodových výkonů než žáci hodnoceni známkou 2. Současně nebyly u chlapců hodnocených známkou 1 a 2 prokázány rozdíly v postojových dimenzích.

U dívek jsme prokázali rozdíly u dimenze vyjadřující postoje ke zdatnosti a dimenze vyjadřující postoje k estetické zkušenosti. Výsledné hodnoty současně potvrdily trend poklesu v postojových dimenzích.

Zatímco u chlapců nelze potvrdit pokles u všech postojových dimenzí, u dívek byl tento pokles prokázán.