Charles Explorer logo
🇨🇿

Užití podnětných úloh ve výuce matematiky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Publikace zkoumá způsob učitelova využití podnětných matematických úloh v rámci vyučovacích hodin. Daná problematika je zpracována ze tří úhlů pohledu: teoretického, metodologicko-výzkumného a praktického, které odpovídají třem cílovým skupinám čtenářů: student, výzkumník, učitel.

V první části publikace jsou popsána teoretická východiska: typologické členění matematických úloh a matematických znalostí, charakteristiky pedagogických situací v hodinách matematiky, problematika výběru matematických úloh a metodologie zkoumání jejich užití ve výuce, zejména je zdůrazněn teoretický rámec Teorie didaktických situací. Ve druhé části publikace je shromážděn soubor čtyř učebních aktivit spolu s analýzami výsledků provedených experimentů.

Tento soubor ilustruje několik konkrétních přístupů ve výuce matematiky, které mají žáky vést k samostatné tvořivé práci s cílem konstrukce nových matematických poznatků i jejich ukotvování ve stávající poznatkové struktuře. V přílohách publikace jsou zahrnuty pracovní materiály k těmto aktivitám, které mohou učitelé přímo využít ve výuce.