Informační vzdělávání se stalo již tradiční službou poskytovanou knihovnami různého typu. Vzdělávací aktivity patří ke každodenním činnostem knihovníků a uživatelé si k nim nacházejí stále častěji cestu.
Příspěvek charakterizuje informační vzdělávání jako jednu ze základních součástí konceptu knihovny jakožto kulturní instituce. Jsou zmíněny nejnovější trendy v oblasti informačního vzdělávání, zejména v prostředí vysokých škol a jejich knihoven.
Cesta od plných přednáškových sálů a do značné míry anonymních a pasivně informativních prezentací k individuální práci s jednotlivými uživateli. Rozvoj informačního vzdělávání založený na úzké spolupráci knihovníků a vyučujících.
Projekty, jejichž zadání je pečlivě připraveno tandemem knihovník - pedagog tak, aby práce na nich co největší měrou motivovala studenty ke kritické práci s informačními zdroji. Velký důraz kladený na etické aspekty takové práce.
A to vše ruku v ruce s využitím nejnovějších technologií a možná i s překvapivým dopadem na architektonické řešení moderních knihoven. Příspěvek se podrobně věnuje změnám, které by v následujících několika letech měly nastat v oblasti vzdělávacích aktivit českých vysokoškolských knihoven.
A také dopadům, které to bude mít na práci současných učících knihovníků, jejich kvalifikaci a postavení v rámci knihovny a vysoké školy. Zmíněna bude i problematika hodnocení kvality vzdělávacích služeb knihoven.