Příspěvek seznamuje čtenáře s jedním aspektem vývoje jazykových schopností dítěte předškolního věku, konkrétně s vývojem tzv. fonologického uvědomování. Mezi ukazatele vývojové úrovně fonologického povědomí patří sledování tzv. slabičného uvědomování, tedy dovednosti dítěte vědomě manipulovat se slovy na úrovni slabik (např. "hrát si" se slovy tak, že je rozdělí na slabiky, apod.).
Relevanci zájmu o vývoj slabičného povědomí opírá autorka o přehled poznatků zahraniční literatury, která fonologické povědomí ukazuje jako součást souboru jazykové a kognitivní připravenosti dítěte pro rozvoj počátečního čtení a psaní. V textu příspěvku je dále věnována pozornost především otázce hodnocení slabičného povědomí, resp. tvorbě úloh a procedur pro zachycení jeho vývoje.
Autorka představuje některá nově vytvořená česká měřítka slabičného povědomí: rozpoznávání slabik, skládání slabik a slabičné členění. Představuje jejich podobu, způsob administrace i psychometrické kvality.
Pomocí dat ze dvou odlišných studií ukazuje výkonových profil zaznamenaný při administraci těchto testů u českých dětí předškolního věku ve věku 3,5-5 let.