Charles Explorer logo
🇨🇿

Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Rozvoj gramotnosti může narušovat přítomnost vývojových poruch v oblasti řeči a jazykových schopností. Mezi nejčastěji zkoumané patří vývojová dyslexie a vývojová dysfázie, které, jak se v mnohých studiích prokázalo, mají úzký, i když ne přímo kauzální vztah.

Asi polovina dětí s vývojovou dysfázií má ve školním věku problémy s osvojením si psané řeči (čtení, psaní), avšak odborníci zatím nenašli jasnou odpověď na to, které deficity vývojové dysfázie jsou konkrétními rizikovými faktory pro rozvíjející se čtení a psaní. Ve studii, kterou v tomto příspěvku představíme, jsme sledovali vývoj 19 dysfatických dětí (VD) a 36 typicky se vyvíjejících dětí (TV) od předškolního věku do konce prvního ročníku.

Ukázalo se, že 58 % dysfatických dětí dosahuje na konci 1. ročníku signifikantně horších výsledků než běžně se vyvíjející vrstevníci v úlohách zaměřených na některou z oblastí rozvíjející se gramotnosti (čtení, psaní, čtení s porozuměním). Pokusíme se čtenáři přiblížit strukturu jazykových deficitů u česky mluvících dysfatických dětí s ohledem na jejich vliv na osvojování si psané řeči.