Charles Explorer logo
🇨🇿

Úroveň vybraných ukazatelů pohybové zdatnosti u dětí mladšího školního věku v Libyi v závislosti na podmínkách výuky tělesné výchovy

Publikace na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2012

Abstrakt

Cílem této studie bylo porovnat úroveň tělesné zdatnosti žáků mladšího školního věku v Libyi v závislosti na podmínkách, které má škola k dispozici při zajištění výuky tělesné výchovy. Aspekty úrovně fyzické zdatnosti byly zjišťovány na třech různých typech základních škol (státní, soukromé a škole pro cizince), a to prostřednictvím dvou testů z testové baterie Fitnessgram zjišťující aerobní a silovou zdatnost.

Pro analýzu dat jsme použili jedno-faktorovou analýzu rozptylu (ANOVU), dvou-výběrový T-test a dvou-faktorovou ANOVU. V aerobní zdatnosti nebyl mezi žáky z jednotlivých škol na hladině p < 0,05 prokázán signifikantní rozdíl ve výkonnosti.

Z výsledků analýzy dat však byla na hladině p < 0,05 prokázána signifikantně vyšší výkonnost žáků v úrovni silové schopnosti na státní škole. V další analýze bylo prostřednictvím dvou-výběrového T-testu zjištěno, že tento signifikantní rozdíl byl zapříčiněn významně vyšší výkonností žáků státní školy ve věku 8 let.

Pro další výzkum ověřující úroveň fyzické zdatnosti tak nejprve doporučujeme zanalyzovat část výzkumného souboru (děti ve věku 8 let ze státní školy) a zjistit možnou kovariační proměnnou, která mohla způsobit tento signifikantní rozdíl. Ke zjištění komplexního obrazu úrovně fyzické zdatnosti a jejich případných rozdílů mezi jednotlivými typy škol navrhujeme v dalším kroku provést testování výše zmíněných dvou aspektů v těchto vybraných školách v Libyi i u jiných věkových kategorií.