Charles Explorer logo
🇨🇿

Druhý mýtus: Čeští odborníci prokázali, že jesle jsou pro děti nebezpečné

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

V kapitole je analyzován český populárně-psychologický diskurz časného dětství a optimálního rozvoje v časném dětství. Jako hlavní metoda je používána kritická analýza textu inspirovaná kritickou diskurzivní psychologií.

Jejím prostřednictvím jsou analyzována mediální vystoupení některých českých populárních psychologů a psycholožek týkající se časného dětského vývoje a dopadů institucionální péče o děti. Ukazujeme, že "expertní vědění" a "objektivní argumenty," které tito lidé v médiích představují, nejsou založeny na faktech, ale na konzervativních hodnotách.

Vědomí rizik vytvářené těmito tvrzeními tak reprodukuje jistou formu moci, která znevýhodňuje některé skupiny obyvatel České republiky, například matky usilující o návrat do zaměstnání, rodiny s jedním rodičem či rodiny s nízkými příjmy. Jako protiklad k tomuto českému pop-psychologickému diskurzu představujeme výsledky mezinárodních a také některých českých studií, které naznačují, že dostatečně kvalitní institucionální péče dětem do tří let neškodí a dokonce může být pro některé skupiny dětí prospěšnější než nepřerušovaná péče v rodině.