Charles Explorer logo
🇨🇿

Paměť příliš podceňovaná

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Současné neuropsychologické studie poukazují na možnosti rozvoje rozumových schopností pomocí tréninku dílčích kognitivních funkcí. Ukazuje se, že největší vliv na rozumové schopnosti má pracovní paměť (WM).

Tato zjištění jsou v souladu s výzkumy prováděnými pomocí zobrazovacích technik, které poukazují na překrývající se oblasti mozku odpovídající jak za WM, tak za schopnost řešit problémy. Jednotlivé programy se liší v různých oblastech (např. adaptabilita, intenzita, délka sezení, typy úkolů či transfer do oblasti inteligence).

Další odlišností je sledování transferu u různých cílových skupin, především u dětí s ADHD či s nízkou kapacitou WM. Nebyly však nalezeny žádné výzkumy s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, u nichž je zjištění možností kognitivního rozvoje zvláště důležité.

Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit PC program určený k tréninku WM u těchto dětí a následně ověřit efektivitu rozvoje pracovní paměti u této specifi cké skupiny.