Charles Explorer logo
🇨🇿

K didaktice tvůrčího psaní pro cizince

Publikace na Filozofická fakulta |
2012

Abstrakt

Cílem studie je představit tvůrčí psaní jako metodu osvojování cizího jazyka. Toto pojetí se odlišuje od tvůrčího psaní pro rodilé, jehož cílem má být především pěstování osobitého autorského stylu.

Dále chce ukázat, že je metodou syntetizující a aktivizující a že odpovídá současným trendům českého i evropského vzdělávání. Studie vychází z kurzů tvůrčího psaní pro zahraniční studenty českého jazyka, kterým se autorka věnuje.

Pokouší se jí přispět k vytvoření didaktiky tohoto předmětu, která dosud není vypracována. Opírá se přitom o vlastní zkušenosti z výuky, obecné postupy tvůrčího psaní, platné jak pro rodilé, tak nerodilé mluvčí, dále o poznatky z didaktiky tvůrčího psaní pro studenty němčiny a angličtiny jako cizího jazyka, o techniky vzešlé v americké provenienci pro rodilé uživatele a o podněty z populárních kurzů určených široké veřejnosti.

Autorka se domnívá, že v daném předmětu lze navázat na tradici české stylistiky a jazykové kultury, jakož i na moderní pojetí slohové a komunikační výchovy.