Zejména v posledních desetiletích dochází takřka celosvětově k nárůstu seniorské populace. Hledání cest k prodloužení soběstačnosti starších osob a ověřování jejich účinnosti je stále aktuálnějším tématem.
Tato práce pojednává o výzkumu efektivity paměťového tréninku u kognitivně zdravých seniorů z Berounska. Jednalo se o lektorovaný, skupinový trénink sestávající z 10-ti setkání (60 min, 1x týdně), která byla zaměřena zejména na osvojení mnemotechnik, trénink paměti, koncentrace pozornosti a koordinace.
Inklusivní kritéria pro zařazení do statistického zpracování byla: věk nad 60 let, skór v MMSE minimálně 25 bodů, maximálně 3 absence v kurzu a žádná zkušenost s podobnou intervencí. Průměrný věk souboru byl 73 let (rozpětí 62 - 89 let).
Sběr dat proběhl ve třech vlnách - před započetím tréninku, po jeho ukončení a po 10-ti týdnech, prostřednictvím Paměťového testu učení, Paměťového dotazníku, Dotazníku kognitivních selhání, Beckova inventáře depresivity-II a Schwartzovy škály. Trénink zlepšil výkon jeho absolventů v paměťovém testu, avšak v subjektivním hodnocení paměti a dalších kognitivních funkcí, nálady a duševní pohody se efekt neprojevil.