Kniha se věnuje počátkům čtenářské gramotnosti se zaměřením na výukové, psychologické, historické a lingvistické aspekty. Významná část předkládá výsledky výzkumu Grantové agentury ČR.
Tříletý projekt byl směrován do pedagogicko-psychologické a didaktické oblasti výuky počátečního čtení. Základním cílem bylo porovnání analyticko- syntetické a genetické metody výuky čtení prostřednictvím sledování vývoje percepčních a řečových funkcí důležitých pro čtení, a vlastního čtenářského vývoje žáků v prvních a druhých ročnících základní školy.
Dílčí úkoly byly zaměřeny na historické souvislosti problematiky a analýzu přípravy učitelů na výuku počátečního čtení. Základním výzkumným vzorkem bylo více než 1500 žáků 1. a 2. ročníků, kteří byli vyučováni srovnávanými metodami.
Výzkumné metody byly zvoleny tak, aby pokrývaly všechny roviny čtenářské gramotnosti. Kvantitativním i kvalitativním zpracováním získaných dat se podařilo naplnit výzkumné cíle.
Z výsledků vyplynulo, že během vývoje počátečního čtení a s ním souvisejících funkcí byly mezi žáky sledovaných skupin shledány rozdíly v dílčích aspektech. Na konci základního čtenářského výcviku však již významné rozdíly nebyly.
Obě metody tedy mají své specifické rysy, ale žádnou nelze pro čtení v českém jazyce plošně upřednostnit. Zajímavý výsledek představuje vztah čtenářského výkonu a zrakového vnímání, který byl v obou sledovaných skupinách zjištěn již v prvních ročnících a objevuje se téměř jako jediný významný během celého dvouletého období.
Tento jev by zasluhoval speciálně zaměřené výzkumné šetření.