Charles Explorer logo
🇨🇿

Letecké nehody v době normalizace v československém tisku

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2012

Abstrakt

Negativita je obvykle považována za jednu ze zpravodajských hodnot. Ve své diplomové práci jsem srovnávala mediální pokrytí deseti železničních nebo leteckých nehod, které se staly v Československu nebo v České republice v období 1960 až 2008.

Výsledkem bylo zjištění, že během komunistického režimu měly negativní zprávy méně prostoru než po sametové revoluci. Navíc ještě lze vysledovat rozdíl ve způsobu informování o jednotlivých nehodách.

Rozdíl byl ovlivněn zejména politickou situací. Ale také další faktory byly velmi důležité – v případě letecké nehody to byla "státní příslušnost" letadla a příčina nehody.

V tomto článku porovnávám dvě nehody, z nichž jedna se stala v roce 1972 a druhá v roce 1973. První se stala u České Kamenice, kde po bombovém útoku havarovalo jugoslávské letadlo.

Jedna osoba ze sedmadvaceti, které byly na palubě, přežila. Ve dvou analyzovaných denících bylo publikováno celkem osmnáct článků k tématu.

O rok později havaroval na ruzyňském letišti sovětský letoun. Šestašedesát ze sta lidí, kteří byli na palubě, zahynulo. Příčinou byla chyba pilota v důsledku špatně navrženého ovládání řídících prvků v novém typu letadel.

Analyzované deníky publikovaly pouze čtyři články. V období 1972 až 1973 nedošlo k žádné výrazné změně politické situace.

Podle mého názoru byl rozdíl v mediálním pokrytí událostí dán tím, že šlo o nový sovětský letoun, který havaroval na Ruzyni, tedy o chybu sovětských inženýrů, konstruktérů a pilotů.