Studie byla realizovaná jako randomizovaný experiment jehož hlavní těžiště spočívalo v provedení evaluace školního preventivního programu Unplugged vytvořený v rámci projektu EU-Dap, který byl realizován v České republice ve školním roce 2007/2008. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z "Comprehensive social influence aproach" modelu.
Cílem bylo zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání tabáku, prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence užívání tabáku. Dále ověřit dobu trv ání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů.
Studie je koncipovaná jako randomizovaný experiment. Pretest byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídě základní školy (11-12 roků věku).
První restest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3, 12, 15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD doplněného o test znalostí z oblasti užívání návykových látek.
Zjišťovány byly přitom statisticky významné rozdíly mezi skupinami v prevalenci užívání tabákových výrobků. U indikátoru prevalence kouření cigaret v posledním měsíci byly v případě všech testování po ukončení intervence statisticky významné rozdíly mezi oběma skupinami ve prospěch experimentální skupiny.
Dva roky od skončení intervence byla třicetidenní prevalence u experimentální skupiny 28,4 %, v kontrolní skupině 31,5 % (p = 0,01; Pearson Chi-Square). Nárůst třicetidenní prevalence byl po tuto dobu u experimentální skupiny výrazně pomalejší než u skupiny kontrolní.
Rozdíly v celoživotní prevalenci nebyly statisticky významné. Realizací programu Unplugged se u českých dětí bylo dosaženo měřitelného, statisticky významného pozitivního efektu v oblasti pravidelného kouření cigaret.
U žáků 6. tříd základní školy byla prokázána efektivita tohoto programu na užívání tabáku.