Minimální preventivní program (MPP) je obecný/modelový rámec pro školní preventivní program. Cílem autorského kolektivu bylo navrhnout modelovou strukturu a rozsah MPP jako variantu komplexního dlouhodobého programu pro základní školy (6-15 let), zaměřeného na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, včetně komponent specificky zaměřených na jednotlivé formy rizikového chování.
Za tímto účelem byla analýyzována dokumentace realizovaných programů v ČR, školské zákonné a podzákonné normy a metodické publikace vztahující se k prevenci rizikového chování. Autoři provedli rozsáhlou obsahovou analýzu všech školských dokumentů (vč. např. dokumentace týkající se rámcových vzdělávacích programů atd.) vztahujících se k MPP, legislativní norem a dokumentace realizovaných programů a prostřednictvím literární rešerše kombinované s analýzou zmíněných dokumentů, navrhli a sestavili strukturu, obsah a rozsah programu pro základní školu.
Navržená struktura a rozsah MPP jsou založeny na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce se žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Obecně by MPP měl mít min. 3 části: soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí ve škole a na školních akcích, programy pro rozvoj dovedností pro život (tzv. life-skills) skládající se z programů zaměřených na rozvoj sociálních dovedností (social skills) a dovedností sebeovlivnění (self-management), a konečně programy specificky zacílené na jednotlivé formy rizikového chování.
Celkově tak předpokládáme rozsah MPP přibližně v součtu 86 hodin napříč celou základní školou od první do deváté třídy (tedy přibližně od 6 do 15 let). Zpracovaný návrh MPP pro ZŠ formuluje pouze doporučený rozsah, strukturu a výstupní znalosti, dovednosti a způsobilosti (kompetence).