Tato práce shrnuje zkušenosti s mikrosimulačními modely k analýze ekonomických dopadů a dopadů na životní prostředí různých scénářů dopravy. První je rešerše relevantních mezinárodních studií z evropských a severoamerických zemí.
Pak práce představuje mikroekonomický model kalibrovaný a simulovaný na pět největších českých měst. Tento model je prvním pokusem aplikovat mikrosimulační model v dopravě v České republice.
Na závěr jsou diskutovány výsledky simulací různých scénářů. Tyto simulace naznačují, že zvýšení spotřební daně z pohonných hmot zvyšuje blahobyt.
Ve městech, kde jou provozní náklady veřejné dopravy výrazně dotovány, je vhodné k tomuto nástroji připojit i zvýšení jízdného z důvodu zvýšených veřejných výdajů. Snížení jízdného zřejmě nezvýší blahobyt z důvodu jen malé změny dělby přepravní práce a vysokých nároků na veřejné zdroje k pokrytí takového opatření.