Tato práce se zabývá dopadmi fiskálních opatření na dopravní znečištění ovzduší v českých městech. Jejím cílem je simulovat dopady vybraných opatření na dopravní chování, vyvolané externality ze znečištění ovzduší a aspekty veřejného financování regulací.
K tomu formulujeme a odhadujeme mikroekonomický model dopravního chování domácností a podniků veřejné dopravy. Model je kalibrován a simulován pro 19 českých měst.
Práce se také zabývá ekonometrickými technikami odhadu strukturních parametrů modelu za podmínek různé dostupnosti dat. Plyne z ní, že k regulaci externalit ze znečištění ovzduší je zřejmě nejlepším řešením zvýšení daně z pohonných hmot.
Ve městech, kde jsou provozní náklady veřejné dopravy značně dotovány, by se k tomuto opatření mělo připojit zvýšení jízdného z důvodu nároků na veřejné zdroje. Snížení jízdného se z řejmě neprojeví zvýšením blahobytu z důvodu vyvolání jen malého rozdílu v delbě přepravní práce a vysokých nároků na veřejné financování k pokrytí takového opatření.