Východiska: Užívání návykových látek je charakterizováno výrazným nárůstem incidence ve věku kolem 15 let, vyšší prevalencí mezi studenty učilišť oproti studentům středních odborných škol a gymnázií, a zdaleka nejvyšším zastoupením konopných drog mezi ostatními nelegálními návykovými látkami. Sociální faktory podmiňující užívání jsou reprezentovány mnoha jevy, status jedince ve školní třídě, jak ji zkoumá sociometrie, je jedním z nich.
Cíl: Cílem výzkumu je na příkladu jedné třídy popsat souvislosti mezi postaven ím studenta v třídním kolektivu a jeho užíváním konopných drog. Metody: Případová studie využívající kombinace kvantitativních a kvalitativních metod primárně zaměřená na strukturu vztahů.
Tvorba dat realizována prostřednictvím dotazníku užívání konopných drog, sociometrického dotazníku a semistrukturovaného interview. Data analyzována statistickými a sociometrickými metodami.
Soubor: Záměrný výběr, případová studie prvního ročníku středního odborného učiliště, 21 studentů, 11 chlapců a 10 dívek, průměrný věk 16 let. Výsledky: Celoživotní prevalence užití konopných drog 67 %, užití v posledním měsíci 33 %.
Ze sociometrického hlediska identifikovány typy centrálních, řadových, izolovaných a odmítaných členů kolektivu. Statisticky významně prokázáno, že míra zkušeností s konzumací konopných drog je přímo úměrná sociometrickému statusu studenta ve třídě.
Centrální a řadoví členové nevnímají užívání konopných drog jako nezbytný znak vyššího statusu, zatímco izolovaní jedinci vnímají skutečnost, že konopné drogy neužívají, jako něco, co je ze skupiny vyčleňuje. Závěry: Případová studie neumožňuje jakékoliv zobecnění, sociometrická metoda může být zajímavá jak pro budoucí výzkumy rizikového chování, tak přímo pro preventivní práci.