Prezentace předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský.
Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Psychologická část se zabývá psychikou testovaných v době dospívání, a faktory, které je mohou vést k rizikovému chování.
Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky.