Případová studie - ezoterický festival a propagace spirituálních alternativ jako součást kulturní scény jihočeského maloměsta Česká společnost, považovaná po dlouhá desetiletí za většinově ateistickou, zažívá boom tzv. nové religiozity či spirituality. Rostoucí obliba jejich alternativních podob především v městském prostředí může na jedné straně pramenit z touhy po hledání hlubších duchovních významů v ideologicky vyprázdněném a přírodě se vzdalujícím světě mimo sféru tradičních církv í.
Na druhé straně je však také výsledkem propracované marketingové strategie "obchodníků s duchovnem", jejímž cílem je pěstovat si stálou "klientelu" a oslovovat další příležitostné "konzumenty", kteří touží vyzkoušet něco nového. Důraz na individualizovanou religiozitu bez skupinové identity, na zkušenosti a zážitky bez nutnosti hluboké víry, důraz na nenáročné a příjemné plně vyhovuje dnešní konzumní společnosti.
Jakou roli hraje tento nový faktor na tradičně konzervativní scéně třicetitisícového města Písku? Jak se prezentuje a prosazuje ve městě, které si zakládá na své kulturní tradici a disponuje širokým spektrem etablovaných církví a náboženských společenství? Ezoterický festival, pořádaný od roku 2009 městskou kulturní organizací v objektu Kulturního domu založil novou tradici každoročního svátečního setkání příznivců alternativní spirituality s "odborníky v oboru", kteří se sem sjíždějí z celé republiky. Z hlediska masivní cílené propagace, perfektní organizace a vysoké návštěvnosti vykazuje festival znaky kvalitní komerční kulturní akce.
Je zřejmé, že se jedná o špičku ledovce tvořeného pestrou celoroční nabídkou alternativních forem spirituality a s tím spojeného zboží, které jsou propagovány v rámci kulturní nabídky města.