Stať se věnuje postojům českých učitelů k vnější diferenciaci žáků (rozdělování žáků do školních tříd a škol na základě jejich schopností a výsledků). Pro analýzu je využito sekundárních dat z reprezentativního šetření 1002 učitelů regionálního školství, které na jaře roku 2009 provedla agentura Factum Invenio pro MŠMT.
Nejprve jsou porovnány postoje učitelů k oběma směrům vnější diferenciace, tj. k vytváření samostatných školních tříd pro nadanější žáky a k vytváření speci álních školních tříd pro méně nadané. Na základě konfrontace s dalšími postoji učitelů (týkajícími se např. přístupu k žákům a hodnocení žáků, vnímání učitelské profese a důvodů volby pedagogické dráhy) jsou představeny čtyři ideálně-typické sady postojů: tradiční, nadšený, pohodlný a pomáhající, které jsou napojeny vždy na jednu z kombinací postojů k oddělování nadanějších a méně nadaných žáků.