Charles Explorer logo
🇨🇿

Dětská mozková obrna, matky a internet

Publikace na Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Cílem článku je poznat způsoby, kterými se matky dětí s dětskou mozkovou obrnou vyrovnávají s novou životní situací a posléze si osvojují znalosti a dovednosti nutné k péči o své postižené dítě. Teoreticky práce vychází z konceptu vědění, který je součástí sociálního konstruktivismu a teorie personal/social coping. Článek se opírá o dvě kazuistiky (příběhy), které matky umístily na internetu.

V první části budou vyloženy oba teoretické koncepty. Druhá část si klade za cíl prozkoumat, jak se informace, které matky shromáždily převážně z internetu, transformují do znalostí, které matkám pomáhají při péči o dítě a vyrovnávání s náročnou životní situací.

Třetí část v diskusi nabídne možné náměty pro speciálně pedagogické poradenství pro rodiče s postiženými dětmi raného věku. Článek ukazuje, že internet poskytuje pouze soubor informací, které matkám poskytnou základní obraz o dětské mozkové obrně, ale není s to objasnit matkám souvislosti mezi jednotlivými informacemi.