Charles Explorer logo
🇨🇿

České národní mýty jako součást persuazivní komunikace v současné reklamě

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2013

Abstrakt

Reklama je formou persuazivní komunikace. Skrze rafinované symbolické významy reklama dokáže diváka-zákazníka dovést až do obchodu, kde mu našeptá, jaký výrobek je sexy, svěží, moderní, nový, kvalitní či žádaný.

Zboží na pultech obchodů je opředeno symbolickými významy, které ukrývají v asociačních řetězcích zmíněné a mnohé další výrazy. Ty jsou součástí složitých komunikačních systémů, jež využívají také stereotypy.

Právě tyto zjednodušené představy pomáhají pochopit komplexní sociální realitu, klasifikovat a kategorizovat to, co se děje kolem nás. Mezi řadu mediálně využívaných (a zároveň vytvářených) stereotypů patří i ty o českém národě.

Reklamy vypráví více či méně skryté příběhy o Češích – o jejich chování, charakterových vlastnostech, minulosti a i původu. Přispívají tak, stejně jako další typy mediálních obsahů, k tvorbě symbolické reprezentace českého národa.

Jsou jakýmsi zrcadlem českého nacionalismu, který má diskurzivní povahu – je tedy sociálním konstruktem. Příklady symbolické reprezentace národní identity lze nalézt v reklamách na pivo globální značky Pilsner Urquell, zejména v sérii s názvem Historická inspirace.

Její součástí je i spot Bedřich Smetana, který byl vybrán k analýze.