Mohlo by se zdát, že přinejmenším z hlediska ztrát, které v Bitvě o Británii (BoB) utrpěla britská RAF, již není co objevovat. Ve skutečnosti není možné spoléhat se na již publikované referenční práce, byť jsou primárně založeny na archivním výzkumu.
Standardní dobové záznamy, z nichž je čerpáno nejčastěji (ORB), totiž nejsou prosty omylů, někdy nebyly vedeny důsledně, některé jejich části již nejsou čitelné, nebo absentují. Je to i případ jedné válečné epizody, která za BoB vedla k operační ztrátě jednoho letounu a zranění pilota, aniž by tato skutečnost byla právě v ORB zaznamenána.
Aktérem události byl čs. letec, příslušník 253. stíhací peruti RAF, Sgt Václav Cukr (1913-1989), zkušený stíhač, který se zařadil mezi stíhací esa již ve francouzské kampani. Zmíněná událost ve svých důsledcích nakonec vedla k tomu, že tento vynikající bojovník musel aktivní bojové služby zcela zanechat.
Přestože událost není v ORB jakkoli zmíněna, tak se jí podařilo objasnit kombinací dobové osobní korespondence mezi jinými piloty, dále za pomoci Aircraft Movement Card, Flying Accident Card a soukromého dopisu V. Cukra, sepsaného krátce před jeho smrtí.
Navíc je epizoda dokumentována i fotografií havarovaného stroje, která je publikována vůbec poprvé. Studii doplňuje aktualizovaná tabulka materiálních a personálních ztrát čs. stíhačů a britských příslušníků čs. stíhacích perutí v BoB v operační činnosti i při výcviku.
Součástí jsou i fotografické portréty všech čs. stíhačů, kteří za BoB padli u operačních perutí a fotografie jejich hrobů.