Charles Explorer logo
🇨🇿

Opomíjená témata v praktické výuce biologie na gymnáziích – podněty k doplnění kurikula studentů učitelství

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2013

Abstrakt

Technologie čerpající významnou měrou z poznatků přírodních věd jsou již po desetiletí naší každodenní realitou a stejně tak tomu bude i v budoucnu. Protože ale v České republice i v Evropě dochází během posledních let a desetiletí k poklesu zájmu žáků o přírodovědné předměty, stojíme před výzvou, jak tento trend zvrátit.

Je nutné ukázat mladým lidem zajímavost i potřebnost přírodovědného vzdělání a zlepšit tak jejich postoj k přírodovědným předmětům. Základní přírodovědné vzdělání mělo být poskytnuto všem, nejen budoucím vědcům.

Nezastupitelnou roli při motivaci a formování vztahu k přírodovědným předmětům hrají na školách praktická cvičení. Řada studií ukazuje, že praktická cvičení nejen napomáhají pochopení obsahu výuky, ale i zároveň signifikantně zlepšují postoj žáků k danému předmětu. Jak naznačuje pilotní šetření provedené mezi učiteli biologie na gymnáziích, ne ke všem biologickým disciplínám jsou v povědomí učitelů vhodná praktická cvičení.

Jako disciplíny s velmi malým (i nulovým) počtem prováděných praktických cvičení vyšly z pilotního průzkumu virologie, molekulární biologie a genetika a ekologie. Chtěla bych nastínit, jakými praktickými cvičeními z biologie by na gymnáziích a zároveň při výuce budoucích učitelů biologie bylo možné tyto mezery zaplnit.