Příspěvek prezentuje teoretickou oporu a přehled dosavadní zkušenosti s tvorbou a administrací testů fonologického povědomí a fonologických procesů (zejména rychlého jmenování a fonologické paměti) pro české děti předškolního věku. Fonologické, zejména pak fonematické povědomí, a rychlé jmenování jsou prokazatelně silnými a v předškolním věku stabilními prediktory rozvoje počátečního čtení a psaní českých dětí (Caravolas et al. 2012), proto je otázka jejich hodnocení důležitou součástí diagnostiky jazykových schopností předškoláka.
Fonologické povědomí je ukazatelem schopnosti dítěte pohotově a vědomě registrovat případně manipulovat se slovy mluvené řeči na úrovni různých zvukových jednotek (např. fonémů). Rychlé jmenování hodnotí pohotovost vyvolávání obsahů úložišť dlouhodobé paměti proslovní označení objektů symbolického charakteru (např. číslice, obrázky apod.).
V rámci příspěvku autorka představí – a to ve vztahu k poznatkům z mezinárodní literatury a výzkumu- strukturu a psychometrické vlastnosti v rámci vlastního výzkumu vytvořeného souboru měřítek fonologického a fonematického povědomí i rychlého jmenování, která by měla být k dispozici profesionální i odborné veřejnosti v průběhu roku 2013.