Výzkum žákovských prekonceptů je v současné době orientován převážně na problematiku z oblasti přírodovědného vzdělávání. V této studii byla pozornost věnována žákovským prekonceptům mentálního postižení, tedy otázkám, které se vztahují zejména k speciálně pedagogické tematice.
Smyslem studie bylo posoudit úroveň prekonceptů mentálního postižení u žáků primární a nižší sekundární školy. Transverzální, kvantitativně orientovaný výzkum byl proveden u žáků 5. a 9. ročníků.
Výzkumný vzorek tvořilo 235 respondentů z pěti základních škol středočeského kraje. Zvoleným výzkumným nástrojem byl dotazník, konstruovaný na principu intervalových škál.
Pro posouzení úrovně kognitivní dimenze žákovských prekonceptů byly v dotazníku obsaženy i testové položky. Pomocí metod deskriptivní a induktivní statistické analýzy dat se potvrdila hypotéza, že pojetí mentálního postižení u žáků primární školy jsou statisticky významně více zatížena miskoncepcemi, než pojetí žáků nižší sekundární školy (a to jak v dimenzi kognitivní, tak v dimenzi afektivní).
Výzkumný nález poukázal mimo jiné na neochotu žáků 5. ročníků vzdělávat se s žáky s mentálním postižením. Uvedená zjištění mohou být komparována s výsledky jiných studií (např.
Magiati, 2002) a mohou se stát inspirací pro další, badatelsky orientované studium.