Tento článek vysvětluje ekvivalenci jako jeden z nejdůležitějších metodologických aspektů validního a reliabilního měření v mezinárodních dotazníkových výzkumech. Toto téma zatím nebylo v české sociologické obci nijak systematicky diskutováno, proto ho tento přehledový článek do české sociologie zavádí ve snaze zaplnit tuto mezeru v odborných publikacích.
Hlavní cíle tohoto článku jsou za 1) seznámit čtenáře se základními předpoklady ekvivalentního měření a s principy technik používaných k jeho nalezení před sběrem dat a za 2) popsat a vysvětlit techniky, které dokáží statisticky ohodnotit srovnatelnost položek v dotazníku po sběru dat. Takto tento článek prezentuje kognitivní přístupy ke tvorbě dobrých otázek, postupy překladu dotazníku a výběr emických (kulturně specifických) a etických (kulturně univerzálních) položek k měření teoretických konceptů.
Po sběru dat se většinou využívá širokého spektra jednorozměrných i vícerozměrných statistických technik jako je například strukturní modelování, hierarchické modelování, analýza latentních tříd a analýza odpovědi na položku (IRT), i tyto techniky jsou v článku vysvětleny v kontextu měření ekvivalence položek s odkazy na příslušnou odbornou literaturu.