Charles Explorer logo
🇨🇿

Intertextovost jako překážka porozumění reklamnímu textu

Publikace na Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Rozvoj mediální gramotnosti zahrnuje schopnost porozumět co největšímu počtu přenášených významů. V článku se věnujeme intertextovosti jako jedné z možných příčin neporozumění a částečnému neporozumění mediálnímu (konkrétně reklamnímu) textu.

Na základě výzkumné sondy provedené na pražských základních školách sledujeme, s jakou přesností jsou žáci schopni interpretovat význam textů se zapojeným intertextovým odkazem, resp. pochopit základní sdělení textu spolu s dalšími rovinami inkorporovanými do textu (odkazy k frazeologismům, knihám, filmům a k lidové písni; odkazy textové i vizuální). Zamýšlíme se nad příčinami neúspěšných interpretací.

Překvapivá jsou též některá naše zjištění ohledně ne/znalosti pretextů.