Kniha se zabývá konstrukcí a analýzou testů, se zvláštním zřetelem k potřebám testování znalostí na lékařských fakultách. Je míněna jako praktická pomůcka a návod pro pedagogy, kteří sami znalostní testy vytvářejí a využívají, nebo se k tomu chystají.
Kniha se snaží být také uceleným vodítkem pro vedení fakult, které o koncepci testování rozhoduje na vyšší úrovni, například pro potřeby přijímacích testů nebo atestací. Testování znalostí je klíčovým momentem v procesu vzdělávání.
V mnoha případech rozhoduje o dalším osudu studenta, o tom, zda je či není přijat na danou vysokou školu či zda získá či nezíská akademický titul. Testy jsou ale důležité také pro samotnou vzdělávací instituci a celou společnost: na jejich základě mohou být vybíráni ti nejvhodnější adepti pro studium medicíny a pro výkon lékařské praxe.
Význam správně sestavených testů není zanedbatelný ani na úrovni jednotlivých vyučovaných kurzů a samotného vzdělávacího procesu: často právě forma a obsah testu rozhoduje o tom, na které znalosti či dovednosti se student zaměří a naučí se je. Dobře připravené testy jsou proto důležitým nástrojem kvalitní výuky.