Charles Explorer logo
🇨🇿

(Ne)přítomnost literárního textu v učebnicích francouzského jazyka

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Příspěvek se zabývá přítomností, postavením a využitím literárního textu v učebnicích pro výuku francouzštiny jakožto jazyka cizího. Nejprve se zamýšlíme nad pojetím literatury a míře jejího zapojení ve vývoji metodických směrů cizojazyčného vyučování, úlohou, kterou jí přisuzuje Společný evropský referenční rámec pro jazyky a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia.

Poté jsou představeny výsledky analýzy vybraných učebnic francouzského jazyka, jejímž cílem bylo sledovat zapojení literárních textů do kontextu daných lekcí, jejich návaznost na probírané gramatické jevy, procvičované kompetence a prohlubované znalosti, dále pak typům literárních textů a cílům jejich uvedení. Třetí část příspěvku je zaměřena prakticky: představení možnosti práce s literárním textem ve výuce cizího jazyka.