Charles Explorer logo
🇨🇿

Fyzika aktivně, aktuálně a s aplikacemi

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2013

Abstrakt

Cílem publikace je podat nadhled nad aktivizujícími metodami výuky fyziky a nad využitím pokusů v této výuce. To s sebou nese i nutnost informovat o obecnějších koncepcích a moderních přístupech k výuce fyziky.

Publikace začíná seznámením s přístupy označovanými jako "konstruktivismus" a "badatelsky orientovaná výuka". Pak se dotýká dnes již známého, ale leckdy (ne zcela právem) zatracovaného pojmu "kompetence".

Následující část podává obecnější pohled na problematiku pokusů ve výuce fyziky. Prezentuje přitom jak některé kritické hlasy, tak pozitivní doporučení.

Poté se na konkrétním příkladu (vybíjení kondenzátoru) ilustruje skutečnost, že pokusy ve výuce fyziky mohou mít "mnoho vrstev", jak vlastního pokusu, tak jeho popisu a teoretického rozboru. Další část publikace pak ukazuje, jak lze testovat "konceptuální pochopení" a co si pod tímto pojmem představit; informuje i o některých výsledcích výzkumu využívajícího Konceptuální test z elektřiny a magnetismu.

Následují krátké informace o obsahu čtyř publikací modulu Fyzika z projektu OPPA "Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi" a příklad, jak lze náměty z publikací doplňovat a propojovat. Publikaci zakončuje přehled zdrojů, v nichž lze získat další náměty a návody jak na pokusy, tak obecně na aktivní práci se žáky.