Veřejnoprávní korporace, vystupující v podobě jednotek územní samosprávy, profesních komor a dalších samosprávných subjektů, jsou nadány zákonem svěřenou veřejnou mocí, kterou mohou zasahovat do subjektivních práv jednotlivců. Jejich postupy, především jejich statutární předpisy, individuální správní akty, ale i např. nečinnost, podléhají různým formám správního dozoru a soudní kontroly, v zájmu ochrany objektivního práva či subjektivních práv dotčených osob.
Výrazné rozdíly přitom objektivně existují mezi správní a soudní kontrolou územních a jiných veřejnoprávních korporací, ale s mnoha odlišnostmi se lze setkat i v případě kontroly dozoru nad činností jednotlivých profesních komor. Příspěvek se zamýšlí nad možnostmi správní a soudní kontroly postupů orgánů veřejnoprávních korporací z hlediska ochrany zákonnosti, ochrany subjektivních práv jednotlivců, ale též zajištění oprávněných zájmů samosprávných celků.