Charles Explorer logo
🇨🇿

Kdo je úspěšný ve světových žebříčcích vysokých škol?

Publikace |
2013

Abstrakt

Předkládaná studie má analytickou povahu a zabývá se rozborem výsledků vysokých škol a použitých ukazatelů v hlavních mezinárodních žebříčcích vydaných v roce 2012. Cílem studie je přispět k maximálnímu využívání v mezinárodních žebříčcích zveřejňovaných informací za účelem posouzení jejich objektivity vůči vysokým školám a jejich různě definovaným skupinám (a samozřejmě rovněž z hlediska České republiky).

Jedná se tedy o podrobnou analýzu jednotlivých ukazatelů mezinárodních žebříčků vysokých škol s cílem pojednat, jaké typy škol v nich získávají nebo naopak ztrácejí. Jako podklad pro analýzu byla vytvořena společná databáze výsledků všech vysokých škol a hodnot všech jejich ukazatelů zveřejněných v mezinárodních žebříčcích ARWU (Academic Ranking of World Universities), QS (QS World University Rankings), THE (THE World University Rankings) a SIR (Scimago Institutions Rankings) v roce 2012.

Vytvořená databáze umožňuje rozbor vztahů mezi ukazateli různých žebříčků, posouzení jejich informační hodnoty a také hodnocení dopadu jednotlivých ukazatelů na výsledky různých skupin vysokých škol. Porovnáván byl vliv velikosti, rozsahu zaměření, stáří a úrovně výzkumné aktivity institucí na umístění ve čtyřech hlavních světových žebříčcích vysokých škol.

Navíc bylo provedeno srovnání významných sdružení univerzit (COIMBRA, EUA, EUROPAEUM, LERU, UNICA, UNIVERSITAS 21) z hlediska úspěšnosti jejich členských institucí v prvních třech jmenovaných žebříčcích (ARWU, QS a THE).