Charles Explorer logo
🇨🇿

Učitelské pojetí úspěšnosti v matematice: role školy a rodiny

Publikace na Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Kapitola se věnuje učitelským představám o rodičích a spolupráci mezi školou a rodinou, která přispívá ke školní úspěšnosti dětí. Analýza rozhovorů s vyučujícími 1. a 2. stupně základních škol ukázala, že školní úspěšnost je podmíněna zapojením rodičů do domácí přípravy na výuku.

Vyučující mluví o čtyřech faktorech, které podmiňují školní úspěšnost – nadání, procvičování, znalost algoritmu a postoj k matematice. Na každém z nich se podílejí také rodiče.

Formy zapojení rodičů však chtějí určovat sami vyučující tak, aby korespondovaly s podobou školního vyučování. Klíčové podle vyučujících je, aby rodiče podporovali respekt žáků ke škole a aby vytvářeli podmínky pro plnění domácích úkolů.

Většina vyučujících pokládá domácí úkoly za nezbytné a kriticky hodnotí rozšiřující se trend odmítání domácích úkolů.