Článek prezentuje část analýzy z výzkumu vývoje genderových schémat na základní škole, konkrétně analýzu dat z pozorování a rozhovorů s dětmi. Zaměřuje se na otázku, jaké praktiky děti (a vyučující) využívají k tomu, aby ve třídě prosadily určité pojetí maskulinity.
Výzkum probíhal v 18 třídách. Data z pozorování a rozhovorů byla podrobena otevřenému a axiálnímu kódování a dále byla provedena obsahová a částečně diskurzivní analýza.
Data ukázala, že třídy operují v čase a prostoru, který je institucí (a vyučujícími) strukturován na genderovém principu. V tomto kontextu pak děti používají k vyjednávání hranic maskulinity následujíc í praktiky: přeznačení, bagatelizace, odmítnutí a akceptace.
Z toho vyplývají nové možnosti, jak vést třídní kolektivy k rozšíření sociálních norem tak, aby v kolektivech byla akceptována větší pestrost genderových projevů.