Evoluční biologie patří mezi jednu z nejdůležitějších biologických disciplín, protože utváří paradigmatické pozadí celé moderní biologie. Terminologie oboru je pak klíčovým komunikačním médiem, díky kterému dochází k předávání informací.
Předkládaný výzkum analyzuje evoluční terminologii používanou při výuce biologie gymnaziálními učiteli. Jde se o výsledky předvýzkumu, který proběhl metodou dotazníkového šetření a rozhovorů a zúčastnilo se ho třicet gymnaziálních učitelů biologie z Prahy.
Dotazníková část šetření cílila na subjektivní hodnocení důležitosti jednotlivých evolučních termínů v rámci gymnaziální výuky a porozum ění jejich významu. Pro zpracování výsledků byl použit program Microsoft Excel 2007.
Výsledky předvýzkumu upozornily na několik skutečností: 1. Mezi základní evoluční pojmy řadí učitelé bez váhání genetickou terminologii, což poukazuje na neodarwinistické vnímání evolučních témat, které ovšem je, jak prozradily rozhovory, nereflektované. 2.
Středoškolští učitelé biologie velmi často považují základní evoluční termíny jako darwinismus a Darwinova evoluční hypotéza nebo přírodní a přirozený výběr za synonyma. 3. Z podarwinovských evolučních hypotéz protežují učitelé jednoznačně endosymbiotickou teorii.
Situace do jisté míry lícuje s podobou a zpracováním evolučních témat v dostupných středoškolských učebnicích a upozorňuje na oblast, která by si zasloužila kvalitnější metodické zpracování pro účely středoškolské výuky.