Příspěvek podrobně popisuje nový koncept přípravy a přípravu nových aktivit s využitím školních měřicích systémů a prvků badatelsky orientovaného vyučování a POE (predict-observe-explain) přístupu. Koncept, aktivity a nové pracovní listy byly zpracovány v rámci EU projektu COMBLAB.
Pro vedení výuky byla navržena odlišná didaktická sekvence motivace, problém – teoretický princip – návrh experimentu – předpověď výsledků – realizace experimentu a sběr dat a jejich sledování – vyhodnocení dat – prezentace výsledků na rozdíl od tradiční teoretický úvod-postup práce (aneb přesně proveď, co je napsáno v postupu) - vyhodnoť data (opět dle popsaného postupu)-závěr („jak to vyšlo…“). Důraz je kladen na motivaci žáků, spojitost s problémy každodenního života a multidisciplinaritu, pracovní listy tak kombinují nutnost zvládnout a chápat principy a poznatky všech přírodovědných předmětů, tedy fyziky, chemie, biologie a případně matematiky.
Vytvořené pracovní listy tak respektují požadavky některých významných kurikulárních dokumentů, zejména Rámcových vzdělávacích programů (RVP). Zpracované pracovní listy tak snad budou užitečným pomocníkem učitelům SŠ, příspěvkem do zatím poměrně omezené nabídky úloh zpracovaných pro alternativní způsoby výuky (IBSE) a zajímavou alternativou ke stávajícím úlohám sledujícím tradiční didaktickou sekvenci.
První výsledky testování úloh naznačují, že žáci oceňují spojitost s praxí a jsou motivováni zadáním úlohy, nicméně na druhé straně se ukazuje, že samotná realizace úloh je, dle očekávání, časově náročnější než při využití tradiční didaktické sekvence.