V textu 9. kapitoly Primární prevence rizikového chování v podmínkách školy jsou v devíti subkapitolách stručně představeny typy rizikového chování, rozčleněna prevence rizikového chování a vymezeny základní termíny, s nimiž se v této oblasti pracuje. Následně je čtenář seznámen s tím, co je v primární prevenci považováno za efektivní a co nikoliv.
Učitelé či přímo školní metodici prevence dostávají informaci, podle jakých kritérií postavit či z externí nabídky vybrat preventivní program - pokud možno co nejkvalitnější a nejefektivnější. V textu se uvádí užitečné typy, jak nejlépe ošetřit podmínky v konkrétním školském zařízení, jak získat informace o stavu rizikového chování v lokalitě a ve škole, a na co se zaměřit při preventivní práci s dětmi v ústavní výchově.
Samostatnou poslední podkapitolu pak tvoří stručný návod na to, jak vytvořit kvalitní a funkční Minimální preventivní program školy s odkazy na literaturu, kde se lze s problematikou seznámit podrobně.