Článek se zabývá historickými kontexty vzniku a dalšího fungování sbírky fonografických válečků uložené dnes v Knihovně Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Poukazuje na její těsné sepětí s akademickými diskurzy německé srovnávací hudební vědy, (pražské) německé hudební vědy a okrajově také vznikající americké kulturní antropologie a pražské německé slavistiky, jichž je všech určitou diskurzivní výpovědí, a dále na některé aspekty širšího politicko-historického kontextu, v němž se tyto diskurzy formovaly.
V tomto smyslu se zabývá osobními a institucionálními kontakty mezi těmito badatelskými skupinami v souvislosti se zájmem o mimoevropskou a evropskou lidovou hudbu a také střední Evropou jako prostorem mimořádné vědecké spolupráce napříč státními hranicemi a obory ve 30. a 40. letech 20. století. Text sleduje na jedné straně "vnitřního" fungování akademických disciplín a na druhé straně jejich zranitelnosti vůči "vnějším" politickým okolnostem.
Použita je především historická metoda založená na studiu pramenů a literatury; pramenné studium je poté teoreticky interpretováno.