Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývoj komunikace s klienty v Nízkoprahovém středisku Drop In o.p.s. - role konceptů transakční analýzy ve změně vnitřního paradigmatu

Publikace

Abstrakt

Příspěvěk analyzuje vývoj zařízení poskytující HR služby desocializovaným úživatelům návykových látek z hlediska struktury vztahů a komunikace uvnitř zařízení a především vůči klientům. Vztah zařízení s klienty se vyvíjí od sblížení pomocí společného nepřítele (socialistický režim) směrem k profecionalitě díky vlastnímu ohrožení ze strany nových systémových nároků a ztraty respektu od klientů.

Cestu nachází v dospělém přístupu ubnitř i vůči klientům a v plné akceptaci osobních rozhodnutí klientů a nesení jejich následků. Analýza využívající koncepty transakční analýzy se zaměřuje jednak na celkový postoj zařízení, tak na konkrétní typické komunikační situace mezi pracovníky klienty.

Po počáteční nesystemizované komunikaci Dospělý-Dospělý se zařízení pod tlakem systémových pořadavků dostává do způsobu komunikace Rodič-Dítě který se ale jeví jako nefunkční a zařízení hledá a nachází nový, profecionální způsob nastolení komunikace Dospělý-Dospělý.