Pohybová aktivita dětí s vývojovými poruchami může být limitována sníženou úrovní motorické koordinace. Motorické obtíže jsou u dětí často spojeny s poruchami koncentrace pozornosti.
Cílem studie bylo zjistit úroveň pohybové aktivity (PA) u dětí staršího školního věku s motorickými obtížemi (MD) v porovnání s dětmi bez MD a následně odhalit možný mediační efekt koncentrace pozornosti mezi úrovní pohybových dovedností a pohybovou aktivitou dětí. Účastníci byli rozděleni do dvou skupin: 15 dětí s MD (13.7+-1.6 let) a 27 dětí bez MD (13.3+-1.4 let). Pohybové funkce byly hodnoceny pomocí testové baterie MABC-2, týdenní PA s využitím akcelerometrů Actigraph a koncentrace pozornosti byla hodnocena s využitím pozornostních testů d2 a číselný čtverec.
K hodnocení mediačního efektu koncentrace pozornosti jsme použili mediační analýzu podle Barona, Kennyho (1968). Ve většině ukazatelů PA dosáhly děti s MD nižší hodnoty v porovnání s dětmi bez MD.
Signifikantní rozdíly byly zjištěny v počtu kroků za týden, v průběhu pracovních dnů (d=0.50, resp. 0.64) a v PA velmi vysoké intenzity (d=2.00) mezi chlapci s a bez MD. U dívek s MD jsme zaznamenali signifikantně nižší čas strávený PA vysoké intensity (d=0.86).
Výsledky studie podporují hypotézu o vývojovém deficitu motoriky jako rizikovém faktoru PA u dětí staršího školního věku. Signifikantní mediační efekt koncentrace pozornosti ve vztahu mezi úrovní pohybových dovedností a PA byl zjištěn ve třech případech - ve vztahu mezi hrubou motorikou na straně jedné, a energetickým výdejem za týden, v pracovních dnech a PA vysoké intensity na straně druhé.
Velikost mediačního efektu koncentrace pozornosti se pohybovala v rozmezí 12-22 %. Výsledky studie naznačují, že účast dětí v PA může být silně ovlivněna úrovní jejich interceptivních a mířících dovedností, ve kterých hraje klíčovou roli vizuomotorická koordinace.
Omezená schopnost koncentrace pozornosti u dětí pak může být jedním z mediačních faktorů, které snižují úroveň PA.