Příspěvek se věnuje dubletním formám osobních zájmen on / ono a přivlastňovacích zájmen můj / tvůj / svůj z hlediska výuky češtiny jako cizího jazyka. Paradigmata těchto osobních a přivlastňovacích zájmen jsou charakterizována existencí dublet, se kterými se studenti češtiny jako cizího jazyka setkávají od začátku svého studia.
Učebnice češtiny pro cizince se proto různými způsoby snaží omezit složitost paradigmat tím, že redukují počet uváděných dublet. Aby taková simplifikace byla přesná a adekvátní, měla by se opírat o komplexní znalost součaného jazykového úzu, k níž mohou významným způsobem přispět korpusová data.
Příspěvek na základě dat ze synchronního psaného korpusu češtiny SYN2010 uvádí frekvenci a distribuci dublet osobních a přivlastňovacích zájmen v současné češtině a z tohoto hlediska činí závěry pro potřeby prezentace zájmenných paradigmat, jež by měla upřednostňovat časté a progresivní formy.