Za účelem podpory spravedlnosti v přístupu ke vzdělání vznikly začátkem 80. let ve Francii tzv. zóny prioritního vzdělávání (zones d´éducation prioritaire - ZEP), které jsou prvním příkladem pozitivní diskriminace v oblasti vzdělávání ve Francii. Hlavní důraz příspěvek klade na analýzu prostředků a nástrojů, které jsou implementovány za účelem snížení vlivu sociálního znevýhodnění především na počátku vzdělávací dráhy a v průběhu povinného vzdělávání (alokace většího množství zdrojů, výběr, vzdělávání učitelů a jejich metodická podpora).
Zabývá se rovněž popisem vzniklých problémů souvisejících se zavedením těchto zón a dává je do souvisloti s výsledky některých provedených výzkumů úspěšnosti realizace vybraných podpůrných opatření. Zjištění jsou prezentována v širším kontextu oblasti podpory sociokulturně znevýhodněných dětí a zajištění rovných příležitostí ke vzdělání ve francouzském vzdělávacím systému.