Příspěvek přináší výsledky výzkumného šetření vybraných postojů, znalostí a dovedností českých pedagogických pracovníků, které jsou relevantní pro správné poskytování předlékařské první pomoci. Cílem šetření bylo posoudit úroveň těchto kompetencí u dvou skupin pedagogických pracovníků – učitelů a vychovatelů – v závislosti na jejich vzdělání, délce praxe a dalších proměnných.
Výsledkem tohoto kvantitativně-kvalitativního šetření jsou postřehy a poznatky, které mohou přispět k současné diskusi o profesní přípravě pedagogických pracovníků a o jejich skutečných potřebách v rámci celoživotního vzdělávání. Výzkum mj. ukázal, že poskytování správné předlékařské první pomoci patří k dovednostem, kterým pedagogičtí pracovníci přikládají značnou důležitost, nezpochybňují význam těchto dovedností.
Zároveň bylo zjištěno, že učitelé a vychovatelé – bez ohledu na pracovní zařazení a délku pedagogické praxe – pociťují značnou nejistotu ve zdravotnických znalostech a dovednostech, která ovšem není odstranitelná běžným poučením (instrukcí, přednáškou atp.). Ukazuje se tedy pořeba hledat efektivní cesty ke zvyšování zdravotní gramotnosti pedagogů, např. formou zážitkově orientovaných kurzů první pomoci.