Charles Explorer logo
🇨🇿

Koncentrace supermikronových a submikronových aerosolových částic v oborových učebnách pražské základní školy

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2013

Abstrakt

Škola představuje pro děti prostředí, v němž tráví hned po domově nejdelší část dne. Předložená práce se zabývá jak početní, tak hmotnostní koncentrací aerosolových částic měřené ve třech třídách v rámci jedné školy situované centru Prahy.

Třídy byly vybrány s ohledem ke specifické činnosti v nich probíhající. Během pracovních dní byla v průběhu dopoledne v učebnách vyšší hmotnostní koncentrace supermikronových aerosolových částic nežli tomu bylo v okolí školní budovy, což bylo pravděpodobně způsobené resuspenzí během vyučovacích hodin.

V průběhu 24 hodin byly hodnoty poměru hmotnostních koncentrací I/O pro submikronové částice převážně pod hodnotu 1, ačkoli v průběhu dopoledne se hodnoty poměru zvyšovaly až nad hodnotu 1. K večeru začínaly poměry všech částic ve třídách klesat, jak částice sedimentovaly a deponovaly, přičemž vyššího poměru I/O nabývaly submikronové částice.

Během noci měly nejhrubší částice velmi nízké hodnoty I/O, protože na rozdíl od submikronových špatně penetrují do místnosti z venkovního ovzduší (Obrázek 1). Mnohorozměrná analýza RDA byla zvolena k analýze vzhledem k neostrému přechodu mezi submikronovými a supermikronovými částicemi a měřením dvou veličin (hmotnostní a početní koncentrace) na submikronových částicích.

K odstínění efektu venkovních koncentrací, byly tyto koncentrace v modelu zvoleny jako kovariáty. Z výsledků vyplývá, že studenti měli významný efekt na koncentrace částic (p-hodnota <0,01).

Nejsilnější efekt byl spatřen u hmotnostní koncentrace supermikronových částic a početní koncentrace submikronových částic, kdežto hmotnostní koncentrace submikronových částic téměř nereagovala na obsazenost učebny (Obrázek 2). Vztah mezi koncentracemi a počty studentů v učebně je statisticky významný avšak poměrně slabý (studenti vysvětlili 5,97% z modelu).

Ostatní proměnné byly z modelu vyloučeny, protože jejich příspěvek byl nevýznamný (jednalo se o ventilaci, koncentraci CO2, vliv učebny a ročního období).